Thursday, July 11, 2013

The Innovators: Tupã


The city of Buenos Aires, magnetic, electric, and consistently innovative, benefits from an endlessly creative young fashion design community. While many have talent, only a few of BA’s emerging designers have the one essential ingredient to success abroad: vision. At Tupã, the city’s only concept store tucked quietly into Palermo’s Botánico neighborhood, designers Martín Boerr and Agustín Yarde Buller have managed to create a boutique and a line of their own that is ready and waiting to compete on an international stage.

Named after the god of the Guaraní tribe, Tupã seeks to reflect local native influences in its perfectly curated selection of local clothing, ceramics, music, and books. However, the standout statement of the Tupã design team’s unforgettable store is their namesake label, Boerr · Yarde Buller. Mature and well-developed considering the young age of the designers, their unwavering dedication and constant quest for discovery shows in the quality of the fabric, shapes, and detailing of the garments. They pride themselves on working with a team of specialists, each of whom focus solely on their designated craft, from hand knitting to leather construction, tailoring, and even a surgeon who collaborated on the stitching for an impeccable jacket and skirt. For these two passionate young men, their brand speaks to their identity as South Americans, an identity built upon clothes that break the boundaries of gender, make neutrals seem bold and powerful, and work from a place of silence and subtlety to create noise and spirit.

Both designers hail from distinct backgrounds, one initially a student of film and the other of architecture. As they began school, both discovered their passion for clothing design, and after changing courses of study and gradually developing the concept for Boerr · Yarde Buller, they traveled to Paris in March of this year to display their creations at a Fashion Week exposition. The brand's presence in Paris at such an early stage speaks to the label’s well-developed identity and undying commitment to quality. Both men envision their brand as a statement of luxury, a study of form, and a projection of how the social and political fluxes of our time can influence a garment and the person who wears it.

Boerr · Yarde Buller’s exceptional pieces are constructed using luxury fabrics like organza, linen, and silk, but wool knits are the brand’s true hallmark. The tidy imperfections of a handmade garment give a rusticity and speak to the essence of the label’s mission to stay true to its South American roots, often complex, intense, and edgy. This season’s winter collection is built around jackets, sweaters, and some statement trousers, all designed with careful tailoring in a palette of black, gray, and pops of bordeaux and green. The team’s androgynous garments reveal that simplicity can still be stunning, and form is the basis of elegance.

In the future, Martín and Agustín hope to stock foreign designers in Tupã as a way to take the local community on a journey to other parts of the world. More than anything, these two talented young men seek to create a space of intimacy, creativity, and luxury where fashion is inclusive rather than exclusive, and the craft of art is given a voice.

xoxo
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La ciudad de Buenos Aires, magnética, eléctrica, y constantemente innovadora, goza de una joven comunidad de diseño de moda infinitamente creativa. Aunque muchos tienen talento, sólo unos pocos de los diseñadores emergentes de BA tienen el ingrediente esencial para tener éxito en el exterior: visión. En Tupã, el único concept store de la ciudad escondido en la zona del botánico, los diseñadores Martín Boerr y Agustín Yarde Buller han logrado crear una boutique y una línea propia que está lista para competir en un escenario internacional.

Nombrado en honor al dios de la tribu Guaraní, Tupã busca reflejar las influencias nativas en la selección perfectamente curada de ropa, cerámica, música y libros. Sin embargo, la declaración destacada de la tienda inolvidable del equipo de diseño de Tupã es su marca homónima, Boerr · Yarde Buller. Madura y bien desarrollada teniendo en cuenta la joven edad de los diseñadores, su dedicación firme y la búsqueda constante del descubrimiento se demuestra en la calidad de la tela, las formas, y los detalles de las prendas. Ellos se enorgullecen de trabajar con un equipo de especialistas, cada uno de los cuales se centra únicamente en su oficio designado, desde tejer a mano hasta la construcción del cuero, corte y confección, e incluso un cirujano que ha colaborado en la costura de una chaqueta y una falda impecable. Para estos dos jóvenes apasionados, su marca se dirige a su identidad como sudamericanos, una identidad construida sobre la ropa que rompe los límites del género, que hace que los neutrales parezcan audaces y poderosos, y que trabaja desde un lugar de silencio y sutileza para crear ruido y espíritu .

Ambos diseñadores provienen de orígenes distintos, uno al principio un estudiante de cine y el otro de la arquitectura. Cuando comenzaron sus estudios, los dos descubrieron su pasión por el diseño de indumentaria y después de cambiar la carrera y desarrollar gradualmente el concepto de Boerr · Yarde Buller, viajaron a París en marzo de este año para mostrar sus creaciones en una exposición de la semana de la moda. Su presencia en París en la etapa de infancia de la marca habla bien de la identidad desarrollada de la marca y el compromiso imperecedero a la calidad. Ambos imaginan su marca como una declaración de lujo, un estudio de la forma, y una proyección de cómo los cambios sociales y políticos de nuestro tiempo pueden influir en la ropa y la persona que la lleva puesta.

Las piezas excepcionales de Boerr · Yarde Buller son construidas usando telas de lujo como organza, lino, y seda, pero los tejidos de lana son el verdadero sello de la marca. Las imperfecciones únicas de una prenda hecha a mano dan una rusticidad y hablan de la esencia del objetivo de la marca de permanecer fiel a sus raíces de América del Sur, a menudo complejas, intensas y atrevidas. La colección de invierno se basa en chaquetas, suéteres, y pantalones sastreros, todos diseñados con cuidado en la confección usando una paleta de negro, gris y pops de bordó y verde. Las prendas andróginas del equipo revelan que la sencillez todavía puede ser impresionante, y la forma es la base de la elegancia.

En el futuro, Martín y Agustín esperan traer creaciones de diseñadores extranjeros a Tupã como una manera de llevar a la comunidad local en un viaje a otras partes del mundo. Más que nada, estos dos jóvenes talentosos buscan crear un espacio de intimidad, creatividad y lujo, donde la moda es inclusiva y no exclusiva, y el oficio del arte tiene una voz.

Xoxo
Tu BAShopGirl

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All photos courtesy Tupã

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